Wednesday, December 8, 2010

bila cuti dtg lagi..

smlm aku x update blog n x b.walking..busy sgt memasak la kononyer....sbb mood pun tgh baik n mood R meyerang...apa lagi..masaklah...huhuhu..3 jenis mknan aku buat...sila2 la jamu mata



chicken puff ni...kulit dia aku guna yg segera,,filling dia aku taram je..tp PASTI SEDAP!!



 apam tepung beras ni aku ambil resipi dr mcik aku..tp cm kureng sket la..cm x jadi..tp rasa sedap



tapai pula belajar ngn kwn aku zariah...tq za...masa snap photo ni,tapai x abis peram lagi..kena peram 2 hari

Monday, December 6, 2010

LUASNYA NERAKA

Ya Allah... takutnyer... . bacelah sampai habis.. skjap jer..
x smp 5 minit..pun!! !

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH....... AMIN. ....... 


 Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa
aman dari padanya.'

Lalu nabi s.a.w. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat
Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah
bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di
bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
Jawab Jibrail:
'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang
selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor
ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta

mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai
70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat


Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua......Wallahua ' lam.

Sunday, December 5, 2010

BACALAH~~UTK PERINGATAN

Semoga kisah nyata dari Mesir ini bisa menjadi pelajaran bagi kita semua. Wang RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak  derma masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk memasukinya.  

Sebagai seorang anak yang berbakti kepada orang tuanya, Hasan (bukan namasebenarnya), mengajak ibunya untuk menunaikan rukun Islam yang kelima.Sarah (juga bukan nama sebenarnya), sang Ibu, tentu senang dengan ajakan anaknya itu. Sebagai muslim yang mampu secara material,mereka memang berkewajiban menunaikan ibadah Haji. Segala kelengkapan sudah disiapkan.

Apabila tiba di Mekah,Hasan menggandeng ibunya dan berbisik, "Ummi undzur ila Ka'bah (Bu,lihatlah Ka'bah)." Hasan menunjuk kepada bangunan empat persegi berwarna hitam itu. Ibunya yang berjalan di sisi anaknya tak beraksi dia terdiam. Perempuan itu sama sekali tidak melihat apa yang ditunjukkan oleh anaknya.
 Hasan kembali membisiki ibunya. Ia tampak bingung melihat raut wajahibunya. Di wajah ibunya tampak kebingungan. Ibunya sendiri tak mengerti  mengapa ia tak bisa melihat apa pun selain kegelapan. beberapakali ia mengusap-usap matanya, tetapi kembali yang tampak hanyalah kegelapan.
Padahal, tak ada masalah dengan kesihatan matanya.. Beberapa minit yang lalu dia masih melihat segalanya dengan jelas, tapi mengapa memasuki Masjidil Haram segalanya menjadi gelap gulita. Tujuh kali Haji Anak yang
sholeh itu bersimpuh di hadapan Allah.. Ia shalat memohon ampunan-Nya.Hati Hasan begitu sedih. Siapapun yang datang ke Baitulah, mengharap rahmatNYA.Terasa hampa menjadi tamu Allah, tanpa menyaksikan segala kebesaran-Nya, tanpa merasakan kuasa-Nya dan juga rahmat-Nya.
Begitulah keganjilan yang terjadi pada diri Sarah. hingga kejadian  itu berulang sampai tujuh kali menunaikan ibadah haji.Hasan tak habis fikir, dia tak mengerti, apa yang menyebabkan ibunya menjadi buta di depan Ka'bah.. Padahal, setiap kali berada jauh dari Ka'bah, penglihatannya selalu normal. Dia bertanya-tanya, apakah ibunya punya kesalahan sehingga mendapat azab dari Allah SWT?Apa yang telah diperlakukan ibunya,sehingga mendapat musibah seperti itu? Segala pertanyaan berkecamuk dalam dirinya. Akhirnya diputuskannya untuk mencari seorang alim lama, yang dapat membantu permasalahannya
 
Beberapa saat kemudian ia mendengar ada seorang ulama yang terkenal kerana kesohlehannya dan kebaikannya di Abu Dhabi (Uni Emirat).. Tanpa kesulitan bererti, Hasan dapat bertemu dengan ulama yang dimaksud. Ia pun mengutarakan masalah kepada ulama yang soleh ini. Ulama itu mendengarkan dengan saksama, kemudian meminta agar Ibu Hasan perlumenelefonnya. Anak yang berbakti ini pun pulang. Setibanya di tanah kelahirannya, dia meminta ibunya untuk menghubungi ulama di Abu Dhabi tersebut.

Beruntung, sang Ibu mau memenuhi permintaan anaknya. Ia pun menelefonulama itu, dan menceritakan kembali peristiwa yang dialaminya di tanahsuci. Ulama itu kemudian meminta Sarah introspeksi, mengingat kembali,mungkin ada perbuatan atau peristiwa yang terjadi padanya di masalalu,
sehingga ia tidak mendapat rahmat Allah. Sarah diminta untuk bersikap terbuka, mengatakan dengan jujur, apa yang telah dilakukannya. . "Anda harus berterus-terang kepada saya, karana masalah anda bukan masalah senang," kata ulama itu pada Sarah. Sarah terdiam sejenak. Kemudian dia meminta waktu untuk memikirkannya. Tujuh hari berlalu, akan tetapi ulama itu tidak mendapat sebarang khabar dari Sarah.

Pada minggu kedua setelah percakapan pertama mereka, akhirnya Sarah menelefon. "Ustaz, waktu masih muda, saya bekerja sebagai jururawat di
rumah sakit," cerita Sarah akhirnya."Oh, bagus..... Pekerjaan jururawat adalah pekerjaan mulia," potong
ulama itu.Tapi saya mencari wang
sebanyak-banyaknya dengan berbagai cara, tidak peduli, apakah cara saya itu halal atau haram," ungkapnya terus terang. Ulama itu terkejut.. Ia tidak menyangka wanita itu akan berkata demikian.
 
"Disana..... " sambung Sarah, "Saya sering kali menukar bayi, karana tidak semua ibu senang dengan bayi yang telah dilahirkan. Kalau ada yangmenginginkan anak laki-laki, padahal bayi yang dilahirkannya perempuan, dengan imbuhan wang, saya tukar bayi-bayi itu sesuai dengan keinginan mereka."

Ulama tersebut amat terkejut mendengar penjelasan Sarah"Astagfirullah. ....."
betapa tega wanita itu menyakiti hati para ibu yang diberi amanah Allah untuk melahirkan anak. bayangkan, betapa banyak keluarga yang telah dirosaknya, sehingga tidak jelas nasabnya. Apakah Sarah tidak tahu, bahawa dalam Islam menjaga nasab atau keturunan sangat penting.Jika seorang bayi ditukar, tentu nasabnya menjadi tidak jelas.Padahal, nasab ini sangat menentukan dalam perkawinan, terutama dalam masalah mahram atau muhrim, iaitu orang-orang yang tidak boleh dinikahi."Cuma itu yang saya lakukan," ucap Sarah. "Cuma itu ?"tanya ulama terperanjat.

"Tahukah anda bahawa perbuatan anda itu dosa yang luar biasa, betapa banyak keluarga yang sudah anda hancurkan!". ucap ulama dengan nada tinggi."Lalu apa lagi yang Anda kerjakan?
"tanya ulama itu lagi sedikit kesal."Di rumah sakit, saya juga melakukan tugas memandikan orang mati." "Oh bagus, itu juga pekerjaan mulia,"kata ulama. "Ya, tapi saya memandikan orang mati karana ada kerja sama dengan tukang sihir.""Maksudnya?" tanya ulama tidak mengerti. "Setiap saya bermaksud menyengsarakan orang, baik membuatnya mati atau sakit, segala perkakas sihir itu sesuai dengan syaratnya, harus dipendam di dalam tanah. Akan tetapi saya tidak menguburnya di dalam tanah, melainkan saya masukkan benda-benda itu ke dalam mulut orang yang mati."

"Suatu kali, pernah seorang alim meninggal dunia. Seperti biasa, sayamemasukkan berbagai barang-barang tenung seperti jarum, benang dan lain-lain ke dalam mulutnya. Entah mengapa benda-benda itu seperti terpental, tidak hendak masuk, walaupun saya sudah menekannya dalam-dalam.
Benda-benda itu selalu kembali keluar. Saya cuba lagi begitu seterusnya berulang-ulang. Akhirnya, emosi saya memuncak, saya masukkan benda itu
dan saya jahit mulutnya. Cuma itu dosa yang saya lakukan." Mendengarpertuturan Sarah yang datar dan tanpa rasa dosa, ulama itu berteriak marah."Cuma itu yang kamu lakukan ?". "Masya Allah....!!! Saya tidak dapat bantu anda.
Saya angkat tangan"Ulama itu amat sangat terkejutnya mengetahui perbuatan Sarah. Tidak pernah terbayang dalam hidupnya ada seorang manusia, apalagi dia adalah wanita, yang memiliki nurani begitu tega, begitu keji. Tidak pernah terjadi dalam hidupnya, ada wanita yang melakukan perbuatan sekeji itu. Akhirnya ulama itu berkata, "Anda harus memohon ampun kepada Allah, kerana hanya Dialah yang dapat mengampuni dosa Anda."

Bumi menolaknya. Setelah beberapa lama, sekitar tujuh hari kemudianulama tidak mendengar khabar selanjutnya dari Sarah. Akhirnya iamendapat tahu dengan menghubunginya melalui telepon. Ia berharap Sarahtelah bertaubat atas segala yang telah diperbuatnya. . Ia berharap Allah akan mengampuni dosa Sarah, sehingga Rahmat Allah datang kepadanya.Kerana tak juga memperoleh khabar, ulama itu menghubungi keluarga Hasan di Mesir.
 
Kebetulan yang menerima telepon adalah Hasan sendiri. Ulama menanyakan khabar Sarah,ternyata khabar duka yang diterima ulama itu. "Ummi sudah meninggal dua hari setelah menelefon ustad," ujar Hasan. Ulama itu erkejut mendengar khabar tersebut. "Bagaimana ibumu meninggal, Hasan?". tanya ulama itu.

Hasan pun akhirnya bercerita : Setelah menelefon ulama, dua hari
kemudian ibunya jatuh sakit dan meninggal dunia. Yangmengejutkan
adalah
peristiwa penguburan Sarah. Ketika tanah sudah digali, untuk kemudiandimasukkan jenazah atas izin Allah, tanah itu rapat kembali, tertutup dan mengeras.

Para penggali mencari lokasi lain untuk digali. Peristiwa itu berulang kembali.Tanah yang sudah digali kembali menyempit dan tertutup rapat. Peristiwa itu berlangsung begitu cepat, sehingga tidak seorang pun penghantar jenazah yang menyedari bahawa tanah itu kembali rapat.

Peristiwa itu terjadi berulang-ulang. Para penghantar yang
menyaksikan
peristiwa itu merasa ngeri dan merasakan sesuatu yang aneh terjadi.Mereka yakin, kejadian tersebut pastilah berkaitan dengan perbuatan si mayat.

Waktu terus berlalu, para penggali kubur putus-asa kerana pekerjaan
mereka tak juga selesai. Siang pun berlalu, petang menjelang, bahkan sampai hampir maghrib, tidak ada satu pun lubang yang berhasil digali.


Mereka akhirnya pasrah, dan beranjak pulang. Jenazah itu dibiarkan
saja
tergeletak di hamparan tanah kering kerontang.Sebagai anak yang begitu sayang dan hormat kepada ibunya, Hasan tidak
tega meninggalkan jenazah orang tuanya ditempat itu tanpa dikubur.
Kalaupun dibawa pulang, rasanya tidak mungkin. Hasan termenung ditanah
perkuburan seorang diri. Dengan izin Allah, tiba-tiba berdiri seorang laki-laki yang berpakaian hitam panjang, seperti pakaian khusus orang Mesir.

Lelaki itu tidak tampak wajahnya, kerana terhalang tutup kepalanya
yang
menjorok ke depan. Laki-laki itu mendekati Hasan kemudian berkata padanya," Biar aku tangani jenazah ibumu, pulanglah!". kata orang itu.Hasan lega mendengar bantuan orang tersebut, Ia berharap laki-laki itu akan menunggu jenazah ibunya. Syukur-syukur menggali lubang dan kemudian mengebumikan ibunya. "Aku minta supaya kau jangan menengok kebelakang, sampai tiba di rumahmu, "pesan lelaki itu. Hasan mengangguk,kemudian ia meninggalkan pemakaman. Belum sempat ia di luar lokasi pemakaman,terselit keinginannya untuk mengetahui apa yang terjadi
dengan
jenazah ibunya.

Sedetik kemudian ia menengok ke belakang. Betapa pucat wajah Hasan,melihat jenazah ibunya sudah dililit api, kemudian api itu menyelimutiseluruh tubuh ibunya. Belum habis rasa herannya, sedetik kemudian dariarah yang berlawanan, api menerpa wajah Hasan. Hasan ketakutan.Dengan langkah seribu, dia pun bergegas meninggalkan tempat itu. Demikian yang
diceritakan Hasan kepada ulama itu. Hasan juga mengaku, bahwa separuh wajahnya yang tertampar api itu kini berbekas kehitaman kerana terbakar.

Ulama itu mendengarkan dengan seksama semua cerita yang diungkapkanHasan. Dia menyarankan, agar Hasan segera beribadah dengan khusyuk danmeminta ampun atas segala perbuatan atau dosa-dosa yang pernahdilakukan
oleh ibunya. Akan tetapi, ulama itu tidak menceritakan kepada Hasan,apa yang telah diceritakan oleh ibunya kepada ulama itu. Ulama itu meyakinkan Hasan, bahwa apabila anak yang soleh itu memohon ampundengan sungguh-sungguh, maka bekas luka di pipinya dengan izin Allah akan
hilang.


Benar saja,tak berapa lama kemudian Hasan kembali memberitahu ulamaitu,
bahawa lukanya yang dulu amat terasa sakit dan panas luar biasa,semakin hari bekas kehitamannya hilang. Tanpa tahu apa yang telah dilakukanibunya selama hidup, Hasan tetap mendoakan ibunya. Ia berharap, apapun perbuatan dosa yang telah dilakukan oleh ibunya, akan diampuni oleh
Allah SWT.


p:s-Cerita ini telah diolah dan dipendekkan jln ceritanya..semoga ia mjadi iktibar buat kita semua...amin...

Saturday, December 4, 2010

stokin...

Harap2 rakan blogger tak guna stokin untuk berenang ye...sexy sgt woo!!~~~.gunalah pakaian yg sepatutnye..baju renang muslimah pun byk skrg ni....: )


P:S- minat hitam agakye...dr luar n dlm..color hitam..: )

Friday, December 3, 2010

Not PaRt Of ThE sCriPt

sambil2 blogwalking....meh gelak jap~~ sengal gile la..aku kalau kena cmni..menagis ah...

video


tp ada jugak yg berani...SyaBas ~~

Thursday, December 2, 2010

aWek ManTap 18SX~~~~

Untuk tontonan 18sx sahaja..kanak2 bwh 18thn..ehem..ehmm...x digalakkan mnonton!!!


video 


hAHAAAAHAAAHAA...wah...kemain gatal lagi ehk kwn2 aku ni...

Wednesday, December 1, 2010

Aku x menang peraduan,cuma menang ceriahati...Okla Tu ~~~~~


aku masuk peraduan dlm FB,sbb saja2 suka2..lgpun dh beli tdung kat tudung marlissa ent,apa salahye cuba nasib...tempoh peraduan sebln...beria2 aku suruh member n sedara mara aku vote aku...mlm td,baru dpt tahu keputusan..sbenarye hadiah utk juara je...x sangka ada anugerah khas....oklaa tu..aku dpt pemenang ceriahati...yehaaaa.....thanks kpada kwn2 yg sudi vote aku....: ) hadiah x tau la apa yg aku dapat...t.kasih jgk kat anak dan laki aku....



ni la dia photo kami....ni pula tudung yg aku beli dr tudung marlissa ent...sapa2 yg nk beli tudung dia,bole la search di fb..harga berpatutan n service pun bagus...chioowww...

Tuesday, November 30, 2010

KempEn suai Kenal Bloggger

Serius x tau apa tu tag...kalau tag kat FB..phm la..ni tag kat blog..mMg blur...at least kat FB..kita bole Remove tag...kat blog x bole ke? aku telah ditag oleh fiqah . pening jgklaa nk memikirkan jawapan utk setiap soalan...ok.apa2 pun...layanzzzzz

pe bende pling penting dlm idop korunk?
  •  laki aku...sbb dia bg aku mkn,tpt tgl,n kasih sayang n bg aku anak.
benda terakhir korunk beli gne duit sendiri?
  • h.phone n70,kasut nose,handbag guess..masa itu aku masih keje... : )  
di mana tempat korunk nak melangsungkan perkahwinan korunk dan tema perkahwinan korunk nnti?
  • dah kawen daaa...tema color gold..kat umah je...kenduri mkn tepi jln..: ),ada cendol lagi...
adakah korunk sedang bercinta sekarang?
  • iyola....sampai akhir hayat aku..
berapa lame korunk akan mencintai kekasih korunk?
  • insyaallah shingga akhir hayat kami berdua..amin..
dimana korunk slalo jmp kekasih korunk?
  • tepi tasik....tpt paling romantik..x sedar kdg2 dh tawaf 3 x tasik tu...: )
novel/buku/majalah terakhir korunk beli? 
  • buku Mtest sbb nk amek peksa....huahuahuaaaa....
apakah name penuh korunk
  • NuRzIFaZuRa Bt DzIyAuDdiN
antara mak n ayh korunk,mne yg korunk lg mesra?
  • dua2 la...aku x pilih kasih...sbb diorg pun x mcm tu...; )
namakan orang yg betul2 korunk nk jmp dlm idop 
  • aku nk jumpa PM....nk ckp jgn mbazir wet wat bangunan yg bkn2
adakah korunk bsuh bju sndri?
  • x basuh...mesin basuh aku yg tolong wash,rinse,spin...kalau ada mesin sidai n lipat baju...aku nk beli la....
di mana tempat yg korunk btol2 nk g
  • disneyland..aku nk bw family aku....insyaallah..: )
 plih slah satu,peluk atau cium
  • dua2 laa...penting apa benda tu dlm idup kita...
beritahu 3 perkara tentang org yg tag korunk
  • tq fiqah tag akak...skrg dh tau sket2 psl tag ni...
  • slm perkenalan....
  • success sellau
lima benda korunk sgt syg dlm idop korunk
  • mak,abah,adik-beradik aku,laki aku,anak aku.....
lima lagu korunk suke n slalo dgr
  • lagu ABC's,chuggiton, hagemaru,otomen omos,timmy time...
bile tarikh lahir korunk n korunk smbut besday kt mana thn lps?
  • 28 dec/secret recipe bndar baru ampang...
 tujuh org blogger korunk nak tag  
  • x terpk lagi..kita tgk sapa yg kenaaaa...
cerita sikit psl blogger pertama korunk tag
  • cantik molek...: )
yehaaaaa...dh siap....cheersss...penat jgk nk pk jawapan..lama x jawap peksa..otak aku dh karat giler...

Monday, November 29, 2010

Subhanallah~~ try test.....cuba jgn x cuba...NANTI RUGI

  • LIHAT TITIK HITAM SELAMA 10 SAAT
  • SLPS ITU,LIHAT KE DINDING
  • ANDA PASTI KAGUM....SUBHANALLAH

sambil2 blogwalking...try test la benda alah ni...

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! ........hahahahhahaaaa.....hukhukkkkk....

Sunday, November 28, 2010

PENGUMUMAN

Kepada kwn2 aku yg telah selamat menjawap peperiksaan KPLI...Semakan Keputusan MTEST & Panggilan Temuduga Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF) Ambilan Jan 2011 boleh dibuat pada 3 DISEMBER 2010 (JUMAAT).All the best...bagi yg tidak berjaya : (...cuba lagi dan lagi..sampai umur 35thn...kihkihkih....termasuk diri aku....

ToiLet Training

Bila anak aku 2 thn..dia masih x dpt ckp bila nk shi..shi..n uhk..uhkk...aku belajar dr kwn2 aku yg sudah berjaya mgajar anak mereka ke toilet bila tiba masa ye..x kisah la ko ada spm ke..diploma ke..degree ke..master ke...kdg2 kita perlu merujuk pada org yg berpegalaman..org yg berpengalaman adalah kwn2 n ibu bapa kita....ini kerana pada usia 3 thn...dia tidak perlu lagi memakai lampin buang...
aku tnya diorg dan try praktik kan dirumah..ada byk cara..tp aku gunakan cara kekerasan...hahahhaaha..tp sukati koram la nk guna cr lembut n keras..aku suka cara yg Ganassssss..brutal....hahahahah..
  1. pas dia mnum susu,aku aturkan dia kencing 1/2 jam..pastu lg 1/2 jam,aku x pakaikan diaper..mmg confirm..dia akan terkucil...dan aku mgamuk mcm antu... sbb kena mop rumah...hahahhahaha
  2. anak aku start menangis dlm toilet...sbb x nak..tp..aku paksa dia sampai dia shi..shii...lepas dia shi..shi...pujila sket...apara korang ni...ckpla pandai anak mama....dan di situ kita bole lihat kembang idung anak kita...
  3. aku mmg x pakai kan dia diaper...tiap kali dia shi..shi..dia tgk ada benda mgalir..aku ckp:hah!!!...tgk..apa dah jadi?..kalau shi..shi..x bgth mama...lama2 dia cam phm...tp tetap x bole tahan kencing sampai toilet..sabar jelaaa
  4. bersiap sedia dgn mop dirumah...tahap ksabaran kena tinggi...jerit pun xpe...lg 1...jgn MALAS bimbing dia...sbb berFB sampai 3-4 jam bole...tulis status :beli jam baru..beg baru..mkn pizza...now @ london..xkan ajar anak shi..shhii..pun susah...hahahahaa..
aku ambil masa 1 mggu ajar dia...tp berbaloi...kdg2 time main,terkucil jgk..tp biasala beb..korang pun kdg2..teerkucil dlm suar...cuma x mgaku...poyo...hahahah..anak sapa lg dh tua bangka x reti nk cakap nk shi.ii....cuba la yer...mmg kdg2 rs nak naik antu dan aku tahu rmi para ibu berkerja...tp cubalahhh amek masa ajar lepas waktu kerja or weekeed....sbb bw anak tgk wayang bole ye..bw anak li toys bole ye...ajar anak main xbox bole ye...x kan bende basic x bole...all da best...salam sayang dr aku....

trend tudung mcm2...

zaman skrg byk sgt fesyen tudung...nak kopak jgk..bila nk ikut trend ni..mula2..aku start pakai tdung bawal..time study dulu..pastu start tudung ekin pula..mula2 aku pakai tdung ekin rs cam minah indon la...laki aku pun x suker..hahahahahahah..skrg...laamaa2..rs cm ok n mudah..lgpun dah ada anak sorang kan..sarung je..x pyh gosok...pmalas sungguh.aku plg minat tdung thai silk printed...x la aku demand sgt smpi nk brand ariani..aku belasah aje..janji sedap dipakai,sejuk dan murah..skrg..aku tgk adik aku bahah n adik ipar aku jee pakai tdung gipsi...alamak....aku rasa cm nk cuba la pakai....smlm bila aku g tesco..aku belek tdung tu...laki aku cakap..APA TU?..aku jwp tudung la...ihihih...aku rasa x salah ikut trend tp berpada2...dan rs selesa bila memakai yer......bahah n jee...comel..laa korang...muahhzzzz..nti aku nk try tdung marley pulaks....tdung saji pun ok...: ) sbb tdung saji aku dh ranap..anak aku suka duduk dlm tu...

Saturday, November 27, 2010

aku dan chim chum


tu dia chim chum....pasti sedap...ada kt food village p.chepa...bakar n rebus...buffet mkn sampai pingsan..rm17.50 per person..yibabbabaaa..sblum pergi..apa kata call dulu buat reservation 017-9239448..dah 3 kali aku pergi..mmg x mgecewakan..cuma mls nk bgn je,terlampau kenyang....hiihihihihih

Friday, November 26, 2010

HePpi Besday sAyang



happy besday buat syg 14/11 adalah tarikh keramat lahirnye insan yg aku sayang...x sangka kami bercouple hampir 6 thn..dan skrg usia perkahwinan kami sudah 3 thn..my wish--->semoga dimurahkan rezeki...panjang umur...may all ur wishes,dreams come true..surprise yg x mjadi..terkantoi bila dia nk masuk dapur..kak aku iju nk halang...tiba2 dia ternampak..kantoi...adik aku pula belikan 2 kek lak tu..kihkih..so double celebration...dah paling best,aku x byr lagi duit kek ni kat adik aku..kihkih..sorry bahah...


ni dia tuan punya besday.. amacam laki aku?ada gaya x?hahahaha...; )

Jom Main Layang-Layang


permandangan dari pantai cahaya bulan..byk layang2 yg berbagai bentuk dah cun melecun..paklang aku ajak kami pergi sini..mula utk mkn2..perut pun lapar..susahye nk cr parking,pulak tu time tu cuti sekolah..mmg pack la..ramai sgt kat pcb ni..anak aku tiba2 minat pula tgk layang2...sibuk dia nk beli..we a.k.a nenek dia pun suh dia pilih layang yg mana?aku kata kakak,mek la yg pooh ni..comeila...dia pula pilih layang2 askar...sabar jelaa...hahaha...pooh murah je rm6 x silap aku..askar rm9..selepas tawar menawar..jom main layang2...


seronok pula main layang2 ni ye...khusyuk betul aku main...angin pun cm best je..layang2 aku terbang tinggi..pula tu hampir senja..aku pun x perasan..aku duk la gulung tali utk bawak turun layang2 akak..tiba2 terlepas dr tgn aku..mmg gelabah betul aku time tu..aku lari22....kejar layang2 aku...tersangkut atas bumbung..nsib baik adik yg jual lyg2 tu cekap..dia kejar layang2 aku..uhhhkk..legaaaa sgt...t.kasih adik penjual layang2...mak aku tnya brapa bole dpt 1 hari niaga..dia kata kdg2 dptla rm40...sian dia tunggu dr siang sampai senja...kulit pun naik gelap..aku yg x jual layang2 pun gelap dah...hihihiii....: )

bila mak dan abah dtg ke rumah aku..a.k.a kelantan


pada 20/11,family aku nk dtg ke kltn...sbb ye sepupu aku nk btunang dgn ore wakaf baharu,pada hari yg sama jgk..kakak ipar aku wat kenduri aqiqah.kami pun rush blik ke kltn..tiba kat sini dlm pkul 12 lebe tgh malam..sgt mgantuk dan kebetulan laluan ke banding..byk pula keta tayar pancit..mungkin jalan berlubang..hampir berbelas-belas biji kereta...nasib baik keta kami x apa2..esok pagi bertolak ke KB..siap sedia utk majlis pertunangan sepupu aku..


nilah rupa kami bertiga...mula2 nk tangkap pic kami berdua je...tetiba kakak myibuk..ihihihih...pandai kakak cr port yer...kepada sepupu ku..selamat bertunang..ikhlass dr kami...: )


dari kiri,abah,adik aku bahah,mak n aku...posing kenang-kenangan..pas penat, serbu food village..nk mkn chim chum...hari ahad,mereka serbu rumah aku pula...3 biji keta bersamaan 12 org...huhuhu..meriahye rumah aku..nti dtg lagi ye...: ) aku cuma panaskan lauk kenduri,wat sambal belacan n tempoyak..mak aku bg kepok lekor...nadia pula bg cream caramel...uhkk..mbuka selera...

Aku Dan Kambing Golek



rupa paras kambing golek...hangit sket...kalau pandai golek..mmg sedap n lazat.time ni akikah anak buah aku ameer yusof...mkn bersama black peppers sauce n coleslaw...nyum..nyummm...kambing ni yg frozen punya..abah aku ckp dia beli kat pasar selayang..rm290 x silap aku..besar kan?kmbing akikah anak buah aku 2 ekor tp kurus2 aje...ihihihihih


walaupun ujan membasahiku...ku harungi demi utk kambing ku sayang...khemah pertama yg aku terkam...sedap..tq abg askar..pandai awk sak kambing golek ye...kambing,come to mama...: )...pic taken time open house tnb..hari raya 2010...kambing golek dia mmg mantap...aku sgt suka...lembut aje...sauce dia pun xlah rs pedas sgt..sedap tekak aku....nyum..nyum..nyummmm

BukIt TiNggi...PaHaNg..


cakkkk.....hahahahaha...sblum balik ke tpt asal ku...singgah sebentar ke bkt tinggi..dulu aku pernah pergi bkt tinggi,masa blaja dulu la...sejuk tpt ni...aku g 3 beradik masa tu..xtvt islamiah...aku x tau la samada kakak2 aku ingat ke x?masa otw nk lik..singgah sini dulu..wah!!!dh cun...laki aku pun melayans kan aku jgk..sbb aku yg beria2 nk g...kena byar rupayer...rm12 per-person...yalah..masuk tandas pun byr kan..ni kan nk tgk tpt ala-ala obersea..sbb nk g sana pun..x d wet kan..jln2 kt sini pun jadilaa...hahaha...anak aku pula bad mood nk dukung je...stroller dia mls nk ambil sbb kena punggah beg dlm bonet..time tiba kat sana..cuaca agak ok..aku pun berposing sakan..seperti  biasa laki aku yg suruh ye...duk kt sini..buat cmni..aku pun layankan dia...hihihii..


 muka anak aku dan wajahye yg serabut...kahkahkah..sbb dia buat perangai nk dukung...laki aku pun belikan dia bubble gun rm10..siap bubble skali..kakak panggil bende alah ni buih...sib baik bubble gun ni x ranap...kalau aku g pasar dia selalu mnta buih...pastu masukkan dlm bekas buih dia tu..start la dia main2...kdg2 tumpah merata2..aku pun naik angin sbb mls giler nk mop wei..sbb ada perwarna kan..hijau la...pink la...biru la..semak laa otak aku...peraturan baru utk kakak..main buih kat luar je..kalau tumpah,abah bersihkan yer...muahzzz...

i-CiTy..LlP lip LAp anak maMI

Aritu pada 11/11,aku balik ampang,kl...lik kpg..adik aku azim nk wat aqiqah anak dia...aku sampai dlm pkul 12.30 pada 12/11.bila dah blik kl ni..mcm2 la xtvt nak buat kan...aku pun bodek laki aku g icity...tp sblum tu lepak kt mid valley dulu...jln2 cuci mata..nk shopping pun tarak wet..so jln2 jelaaa..pas mgrib..kami pun g ke icity...mgikut kata2 adik aku..dulu masuk icity x payah bayar..skrg dh kena byr..rm10 tuk sebijik keta..kalau bas..aku x tahu la brapa kena byr...icity ni terletak di shah alam..masa aku blaja dulu...x d dgr pun desas desus nk wat icity.tp layanz kanlaa pic yg laki aku sempat snap..sememangye aku dah anak aku terpaksa mjadi model..wlpun kami mmg dh mls sgt senyum tiap kali dia klik camera ye tu...jgn marah ye wan...hihihihihi..kami berterus terang...hahahahahhaa




comel jgk la icity ni...anak aku ckp cntiknyerr...panjang nyerrrrr dia..mugkin lama sgt dia x tgk lampu lip lap lip lap kat tpt kami tinggal..tempat jual brg lampu2 ni pun byk..laki aku pun melayan anak aku li woody cowboy tu rm 10 ajerr...pusing2 mcm kipas..aku pulak dia belikan cekak reben minnie mouse rm8...terrer laki aku mbaca pkiran aku ni...aku pun teringin nak pakai...hahahahahah...aku simpan tpt tinggi2 jgn bagi anak aku main..sayang kalau bende tu rosak..nti bila x d letrik leh aku pakai..sememangyer tpt aku tinggal selalu x d letrik...anak aku yer woody pula dh ranap..mmg budak2 cmtu la gaya mereka bmain...

tOk BaLi....

Pada hari jumaat slepas solat jumaat...laki aku ajak kami jln2 ke kb...selalunye sebln sekali dia akan bw kami jln2 ke Kb memandangkan kami duduk jauh dr bandar..utk ke bandar kb mgambil masa hampir 2 jam..tapi terpulang pada cara kita memandu...kalau laki aku bw...mmg laju..kejap je bole sampai..kalau aku yg bw mmg agak bersopan santun..dan panik bila nk potong lori yg gabak2 dr keta...agak menakutkanlaa..so,balik pada cita tok bali...wiki;tok bali terletak di tepi laut pasir putih kelantan..ia mjadi transit atau jeti utk ke pulau perhentian dan pulau rendang..tapi aku bkn nk g kedua-dua pulau tu.....laki aku nak cr udang besar..sebesar ibu kaki dia...ihihihi,maklumla laki n anak aku mmg suka mkn udang.....masa kami tiba di pasar tok bali..hanya ada ikan yg biasa2 aje...so plan nk beli ikan besar2 n udang2 besar x jadi,so kami jln2 di tepi pantai ajela...




aaaaaaaaaaaarrrghhh..melepaskan tension slepas penat berkerja..x suka betul anak aku bila aku pegang dia..hihihi,,,dah besar..dia nk bebas..masa aku g tok bali ni...ramai kanak2 serdang bergumbira..bercanda riang di tepi pantai...tp sayang sgt pantai ni x dijaga..kita jgk yg x jaga dia...penuh dgn sampah dan plg aku x suka penuh dgn diapers pakai buang bersepah sana-sini...nasihat aku...jgnla cemari pantai kita...buang sampah di dlm tong sampah...chioooowww...